Regimul alimentar al femeii insarcinate

Regimul alimentar al femeii insarcinate

Alimentatia gravidei are un rol deosebit de important asupra dezvoltarii armonioase a fatului. De cantitatatea si mai ales de calitatea alimentelor consumate de gravida depinde evolutia in parametrii normali ai fatului.

O alimentatie saraca in substantele necesare cresterii fatului, va duce la o slabire si o anemiere a mamei. De cele mai multe ori, gravidele se indreapta fie spre supraalimentatie, fie spre subnutritie. Nu se cunosc cauzele acestor tendinte, insa trebuie stiut faptul ca regimul alimentar al unei femei insarcinate, nu trebuie sa se modifice foarte mult fata de cel dinaintea sarcinii. El trebuie sa contina toate principiile nutritive: proteine (carne, peste, oua, lapte), glucide (dulciuri,cereale, paste fainoase), grasimi (unt), saruri minerale ( calciu, fier) si vitamine (A, B, C, D, E, K).

In primul trimestru, atunci cand gravida se confrunta cu graturi si chiar varsaturi, alimentatia va consta in preparate usoare, bine tolerate de organism si mult mai multe lichide. Spre sfarsitul sarcinii apare de obicei o pofta de mancare exagerata, insa nu va trebui sa consumati cantitati impresionante de mancare.

Proteinele constituie principiul alimentar de baza, cunoscandu-se faptul ca acestea participa la cresterea fatului (intre luna a 7-a si luna a 9-a el isi dubleaza greutatea). O femeie insarcinata are nevoie de 100 g de proteine pe zi. Aceasta cantitate este asigurata daca va consuma 125 g carne, 2 oua, 500 ml lapte. Nu trebuie sa manance in fiecare zi la fel, ci in functie de continutul in proteine al fiecarui aliment va trebui sa invete sa-si alcatuiasca singura un meniu care sa-i aduca aportul d proteine necesare.

Pe tot timpul sarcinii gravida va evita alimentele foarte sarate, iar incepand din luna a 7-a, va reduce sarea din alimentatie. Acest regim alimentar, lipsit de sare in ultimele luni, fereste organismul de retinerea apei intesuturi. Uterul imbibat cu apa se contracta mai greu in timpul nasterii.

Vitaminele sunt indispensabile in alimentatia gravidei. Astfel vitamina A o puteti gasi in unt, ficat, galbenus de ou, spanac, morcov, rosii; vitamina B in carnea de porc, oua, nuci, varza, spanac, paine integrala; vitamina C in aproape toate fructele si legumele proaspete; vitamina D in lapte, unt, smantana, (expunerea la soare asigura organismului cantitatea necesara de vitamina D, prin transformarea sub actiunea cuantei luminoase a provitaminei D, in vitamina D). Pe timpul iernii este bine sa se administreze vitamina D sub forma de tablete sau sau picaturi, insa numai la sfatul medicului. Vitamina E se poate asimila din cereale, zarzavaturi, legume verzi iar vitamina K din carnea slaba si din ficat.





Fii prima care comentează


Alte articole TopFeminin