Cerealele, un aliment de baza pentru o alimentatie sanatoasa

Cerealele, un aliment de baza pentru o alimentatie sanatoasa Mihaela Bilic, autoarea celei mai vandute carti a anului 2008, “Traiesc deci ma abtin” (editura Coreus Publishing), ne recomanda sa consumam zilnic cereale, sub diverse forme pentru a ne bucura de o alimentatie echilibrata si de o sanatate “de fier”.

“Cerealele reprezinta cel mai important element al alimentatiei umane datorita amidonului, un carbohidrat complex, cu absorbtie lenta ce asigura energia necesara functionarii organismului. Ele contin de asemenea fibre solubile si insolubile, proteine, minerale (calciu, fier, zinc), vitamine (grupul de vitamine B si vitamina E) si antioxidanti.

Este obligatoriu sa consumam zilnic fainoase in cantitate limitata, deoarece au glucide lente (amidon) care nu duc la cresteri bruste ale glicemiei si nu stimuleaza productia de insulina. Cu ajutorul unei cantitati reduse de amidon este furnizata organismului glucoza de care are nevoie si ne va fi mai usor sa rezistam pana la masa urmatoare datorita absorbtiei lente (3-4 ore), care da satietate.

Lipidele ard in “focul” glucidelor, deci pentru a slabi din depozitele de grasime avem nevoie de un aport de carbohidrati la fiecare masa, de preferat carbohidrati complecsi, cum sunt in fainoase.

Deoarece metabolizarea grasimilor, activitatea musculara si creierul necesita glucoza, o dieta sanatoasa contine paine, orez, paste fainoase si cereale in cantitate moderata, pentru ca numai excesul de amidon se poate transforma in grasimi.

Cerealele integrale contin fibre insolubile care accelereaza tranzitul intestinal, previn constipatia si diminueaza riscul de cancer de colon si rect. Fibrele continute in cerealele integrale au efect antioxidant si antiinflamator; impreuna cu vitamina E previn si chiar elimina placile arteriale ce determina arteroscleroza si protejeaza impotriva maladiilor cardio-vasculare. O lingura cu varf de germeni de grau furnizeaza necesarul zilnic de vitamina E pentru un adult.

Mesele bogate in carbohidrati cresc nivelul serotoninei in creier, mai mult decat mesele bogate in proteine, reducand si pofta pentru dulciuri. Asadar, orice regim pentru slabit trebuie sa contina amidon pentru a fi mai usor de respectat.

Este indicat sa asociem cerealele cu alte alimente pentru a completa absenta altor substante hranitoare necesare organismului. Astfel, produsele fainoase se combina cu carne, peste, branzeturi, lapte, sosuri si legume.

Musli si cerealele de mic dejun din comert sunt foarte bogate in zahar rafinat sau miere, asadar trebuie consumate cu moderatie. Continutul in grasimi al cerealelor de mic dejun este foarte mic, deci variantele fitness cu 0% grasimi nu reprezinta o economie substantiala de calorii, asa cum variantele cu ciocolata nu sunt mult mai calorice. Alegeti dupa criteriul gust, pentru ca aportul de energie e aproximativ acelasi!

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca painea graham, painea prajita si mamaliga au acelasi aport caloric, iar sticks-urile, covrigeii, crackers-urile, pufuletii si popcornul au multe grasimi (margarina sau ulei), deci fac parte din categoria produselor de patiserie care trebuie evitate.

Deoarece carbohidratii lenti sunt esentiali in alimentatie, din cantitatea minima de 100g de glucide pe zi, cel putin jumatate trebuie sa provina din cereale. Zilnic trebuie sa consumam 3 portii de cereale (paine, orez, paste fainoase, mamaliga, cereale de mic dejun).”




Comentarii

  • 2 0
    CarolinaDeVest
    Am toata admiratia si respectul pentru d-na Mihaela Bilic !
    Este -dupa parerea mea- cel mai rezonabil nutritionist din toti cei ce si-au facut auzit glasul prin mass-media!
    Cartea este exceptionala! scrisa pentru ,,tot poporul" ,cu sfaturi concrete, imagini explicative, aceasta frumoasa doamna are ceva important de spus tuturor : echilibru si...Ratiune!
    De multe ori, cand auzeam :,,am slabit pentru ca nu mai mananc paine deloc",ma intrebam cu ciuda ,,oare de ce ne rugam noi<<da-ne painea cea de toate zilele>> daca painea ingrasa ? E posibil sa fim indemnati sa cerem ceva ce de fapt ne face rau? si inca ...zilnic ?
    Iata ca nu painea e de vina !!! Problema este ca unii asa-zisi experti si-au transformat propriile teorii in litera de lege...
    Va trebui sa treaca destul timp ca sa se schimbe aceasta optica gresita.
    Stiu ca sunt deja o multime de emisiuni tv. care ne invata cum sa mancam sanatos, totusi, ar fi excelent daca am putea s-o ascultam si pe d-na Bilic pentru ca , repet : este cel mai rezonabil nutritionist !
  • 3 0
    ruxy
    intr-adevar cerealele st excelente ptr organism!;)

Adaugă un comentariu


Alte articole TopFeminin

  • Efectele benefice ale caiselor
    Efectele benefice ale caiselor Efectele benefice ale caiselor se cunosc inca din antichitate, atunci cand grecii au inceput sa le
  • Reteta cozonac
    Reteta cozonac

    Pe masa de Pasti, pe langa traditionalele oua rosii, pasca si drob de miel se pun

  • Craciunul in traditia romaneasca
    Craciunul in traditia romaneasca Peste tot unde exista suflare romanesca cu simtamant crestin, Crăciunul este una din cele mai importante
  • Pozitii sex
    Pozitii sex La femei orgasmul este mai puternic daca raportul sexual a avut loc intr-o anumita pozitie, sau
  • Nasterea prematura si complicatiile ei
    Nasterea prematura si complicatiile ei In Romania, in fiecare an, se inregistreaza peste 20.000 de copii nascuti prematur si de nou-nascuti
  • Ultraviolet
    Ultraviolet

    La sfarsitul secolului 21, o tanara, numita Violet(Milla Jovovich), este vicitima unei boli (hemophagia). Cei care